We maken sámen iets en doen dat goed

Twaalf jaar geleden werd Lars Weijers algemeen directeur van Weijerseikhout, als derde generatie. Als zoon van Jan Weijers groeide hij op met het bedrijf van zijn vader en grootvader. “Ik wist dat mijn vader iets deed met daken en dakpannen, maar wat hij dan precies deed, daar had ik nog geen beeld van. Ik vond het heel mooi als ik busjes zag met de naam van het bedrijf van mijn vader erop, of het logo tegenkwam omdat het bedrijf de voetbalvereniging of de wielerploeg sponsorde. Ik was trots op papa en vond de verhalen van mijn vader en grootvader fascinerend. Maar toen ik ouder werd, vond ik het een moeilijke beslissing of ik het bedrijf later wilde overnemen.” Weijers studeerde bedrijfseconomie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. “In mijn opleiding kwam ik mooie business cases tegen waarbij ik me afvroeg: ‘Hoe zit dat bij het familiebedrijf, hoe doet pa dat?’ Ik kon parallellen trekken tussen wat ik leerde op school en wat ik van mijn vader hoorde. Daarmee ging het familiebedrijf steeds meer voor me leven. Mijn vader heeft me nooit gepusht. Hij raadde me na mijn studie de Gesellenopleiding in Duitsland aan, en zei: ‘Begin met een concrete taak in het bedrijf, dan zien we vanaf daar wel verder.’ Zo is het gelopen.”
.

Mensgericht

Weijers: “Vanaf mijn twaalfde deed ik in de zomer klusjes voor het bedrijf. Eerst kreeg ik op kantoor eenvoudige taken, zoals de urenstaten controleren. Van mijn zestiende tot mijn vierentwintigste deed ik in de zomervakantie ook dingen in de buitendienst. Zo heb ik elk hoekje van het bedrijf leren kennen. Wat me daarbij erg boeide, was het verschil tussen de gesprekken op de bouwplaats en wat ik mijn vader en grootvader aan de keukentafel hoorde zeggen. De jongens op de bouwplaats zijn bezig met operationele kwesties, de directie houdt zich bezig met strategische vraagstukken. Op een gegeven moment drong tot me door: als directie is het je taak om die twee uitersten bij elkaar te krijgen, om te streven naar een organisatie waar medewerkers zich gehoord voelen en zich verbonden voelen met het bedrijf. Ook mijn vader en grootvader waren mensgericht en vonden samenwerking belangrijk; ik wilde daarin verder gaan. Omdat ik zo veel op de bouwplaats met de jongens had gewerkt én door mijn opleiding kon ik die transitie verder maken. Dat was één van de factoren die maakten dat ik de knoop doorhakte en in het bedrijf stapte.”
.
Aan de muren hangen foto’s van vroeger. Weijers vertelt: “Bij elke foto hoort een verhaal. Bijvoorbeeld over hoe opa  is begonnen en hoe hij het bedrijf heeft laten uitgroeien tot iets moois. In 1958 zat Nederland middenin de wederopbouw. Aannemers deden toen alles. Mijn opa specialiseerde: ‘Noem me het bedrag, dan regel ik de dakpannen en de mensen en maken we dat dak.’ Hij was een echte vakman en ontzettend handig. Hij bedacht alles zelf, van de liften tot de transportmiddelen. Hij had een enorme opslagplaats achter zijn schuur en was tot ’s avonds laat altijd in de weer. Hij hield van wat hij deed, hij ademde het vak, en dat zie je ook op de foto’s. Zijn zoon – mijn vader – was de vormgever van het bedrijf zoals ik het overnam. Zijn overlijden vorig jaar was een grote klap. Ik vind het mooi dat het bedrijf verdergaat zoals mijn vader het bedoeld heeft, dat hij zo nog voorleeft in ons bedrijf.” Weijerseikhout werkt veel samen met Weijers Platte daken. “Dat is het bedrijf van mijn oom en neven,” vertelt Weijers. “Dat maakt het familiegevoel nog completer. Ik heb geen broers of zussen. Vier jaar geleden heb ik gevraagd of Bas van Deinsen wilde participeren in het bedrijf. Onze vriendschap is zo hecht, deze samenwerking voelt goed. Ook heb ik het afgelopen jaar twee leden van het MT gevraagd om voor een deel te participeren. Successen moet je delen, want samen kom je verder en samen is leuker.”

 

Samen waarde creëren

Weijers: “Omdat ik veel op de bouwplaatsen had gewerkt, kon ik zeggen: die opdrachtgevers passen bij ons bedrijf en die niet. Ik vind het belangrijk om te werken op basis van gelijkheid en gelijkwaardigheid. Die manier van zakendoen vond ik vooral bij opdrachtgevers in de renovatiemarkt.” Dat was de reden om in 2004 het roer om te gooien en zich te specialiseren in renovatie van sociale woningbouw. “Samen met onze opdrachtgevers, voornamelijk woningcorporaties en grote onderhoudspartijen, staan we voor een gigantische opgave: de verduurzaming van de Nederlandse daken voor 2050. Om dit op een betaalbare manier voor elkaar te krijgen, is denk ik een totale omslag in werkzaamheden nodig. We hebben hiervoor een nieuw product ontwikkeld: een prefab isolatiesysteem voor de renovatiemarkt. In dit soort trajecten is het de dynamiek die ik zo mooi vind. De opdrachtgever wil iets met het bezit, wij denken mee vanuit onze expertise en zo creëren we samen waarde. Dat vind ik fantastisch.”  “Het innovatieve karakter van ons bedrijf is voor mij een belangrijk voorbeeld van: doe wat je doet elke dag net iets beter,” licht Weijers toe. “Je kunt je onderscheiden in kleine dingen, bijvoorbeeld hoe je de bewoners begroet of hoe je de werkplek achterlaat. Die houding zit in het DNA van Weijerseikhout.
.
De werknemers zijn trots op het mooie werk dat we samen leveren, op hun vrijheid en de kansen die ze krijgen. In de organisatie vind ik het belangrijk dat mensen zich kunnen ontwikkelen en beter kunnen worden in hun vak. Bij Weijerseikhout kennen we elkaar allemaal, zijn we er voor elkaar en hebben we het oprecht leuk samen. Niet voor niets werken de meeste dakvernieuwers van ons er al heel wat jaren. Uit een onderzoek dat we onlangs hebben uitgevoerd gaven sommige collega’s aan dat het voelt als thuiskomen wanneer ze bij Weijerseikhout komen. Een mooier compliment kun je volgens mij niet krijgen!” Wat dat betreft valt de appel niet ver van de boom.  “Ook mijn vader en grootvader waren gericht op samenwerken, op de mensen in ons bedrijf. Wat wij verder gemeen hebben is de creativiteit en het denken in oplossingen in plaats van in problemen. Mijn werk is geslaagd als iedereen in het bedrijf met een goed gevoel naar zijn werk gaat. Want als dat zo is, lever je vanzelf kwaliteit aan de klant. “

 

.

In de rubriek “aan tafel met” laat steilDAK markante personen van binnen en buiten de hellende dakenbranche aan het woord. De insteek is om de visie en de persoon achter die visie voor het voetlicht te brengen.

Lees artikel op steilDAK